Κέντρο λογοθεραπίας Λέγμα   Click to listen highlighted text! Κέντρο λογοθεραπίας Λέγμα Powered By GSpeech
  • Home
  • Θεραπεία
  • Διαταραχές
  • Ειδική γλωσσική διαταραχή

Ειδική γλωσσική διαταραχή

Με το όρο ειδική γλωσσική διαταραχή αναφερόμαστε σε παιδιά που παρουσιάζουν από μικρή ηλικία καθυστέρηση στη γλωσσική τους ανάπτυξη (αργούν να μιλήσουν), έχουν δυσκολία στην έκφραση του προφορικού λόγου (διαταραχή εκφραστικού τύπου) ή και στην κατανόηση του λόγου (διαταραχή αντιληπτικού τύπου).

Παιδιά που παρουσιάζουν ειδική γλωσσική διαταραχή εμφανίζουν συχνά προβλήματα σε όλα τα επίπεδα της γλώσσας (φωνολογία, σημασιολογία, σύνταξη/μορφολογία, πραγματολογία).

Δυσκολίες εκφραστικού τύπου:

* Στην φωνολογία: μιλούν κάνοντας αντικαταστάσεις, απλοποιήσεις, μεταθέσεις φωνημάτων (π.χ. /καβές/ αντί για /καφές/, /πίτι/ αντί /σπίτι/, /πρότα/ αντί /πόρτα/), δυσχεραίνοντας έτσι την καταληπτότητα της ομιλίας τους.

* Στην σημασιολογία (λεξιλόγιο): δυσκολεύονται στην κατονομασία αντικειμένων γιαυτό χρησιμοποιούν περιφραστικές απαντήσεις (π.χ. αντί να μας πουν ότι αυτό είναι «ποτήρι» λένε «αυτό που πίνουμε»), δυσκολία ανάκλησης λεξιλογίου, συμβολικής και αφαιρετικής σκέψης. Δυσκολεύονται να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες (π.χ. τις εποχές), μπερδεύουν μεταξύ τους λέξεις με κοντινές σημασίες, όπως «μακρύς» με το «ψηλός», το «έφαγα» με το «έχω φάει», καθώς επίσης δεν διακρίνουν σωστά τις σημασίες συνηθισμένων λέξεων, π.χ. «ένας μακρύς άντρας».

* Στην σύνταξη/μορφολογία: κατά τον προφορικό τους λόγο κάνουν συντακτικά λάθη (π.χ. το μαμά, τα παιδιά παίζει). Η γραμματική είναι πιο απλουστευμένη σε σχέση με τα συνομήλικα παιδιά, χρησιμοποιούν απλές δομές προτάσεων (υποκείμενο-ρήμα-αντικείμενο). Υπάρχουν διαταραχές στον τομέα της μορφολογίας όπως, παραλήψεις άρθρων , συνδέσμων, προθέσεων και λανθασμένη χρήση καταλήξεων (π.χ. τα παιδιά παίζει). Οι φράσεις τους δεν έχουν σωστό χρόνο, είναι σχεδόν πάντα στον ενεστώτα και γενικά υπάρχει λάθος τοποθέτηση λέξεων μέσα στην πρόταση (π.χ. έχω δύο γιαγιές, χθες τρώμε στην θεία, τα παιδιά τραγούδησε, ο σκύλος ήταν μαύρο).

* Στην πραγματολογία: δυσκολεύονται να διατηρήσουν ένα θέμα συζήτησης, φτωχή η συμμετοχή τους σε διάλογο (δίνουν μονολεκτικές απαντήσεις), φτωχή βλεμματική επαφή. Δεν αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους και σε σοβαρές περιπτώσεις εμφανίζουν ηχολαλίες ( επαναλαμβάνουν αυτά που λέμε).

Δυσκολίες αντιληπτικού τύπου:

* Δυσκολεύονται να καταλάβουν προτάσεις σύνθετης δομής (π.χ. «θέλω να μου φέρεις δύο μολύβια και ένα κόκκινο στυλό που είναι πάνω στο γραφείο στο δωμάτιό μου», «Πριν πας στην τάξη πέρασε από το γραφείο του διευθυντή και άφησε αυτό το βιβλίο»).

BIGtheme.net Joomla 3.3 Templates
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech