Υπάρχουν δυσκολίες στον προφορικό του λόγο;

Ανίχνευση προβλημάτων λόγου και ομιλίας για παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο.

Η λίστα που ακολουθεί έχει ως στόχο τον εντοπισμό παιδιών που παρουσιάζουν δυσκολίες στον λόγο και την ομιλία. Απευθύνεται σε παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο. Η συμπλήρωση της λίστας πρέπει να γίνει με ιδιαίτερη προσοχή είτε από τους γονείς είτε από τον εκπαιδευτικό προσχολικής αγωγής. Στην περίπτωση όπου το παιδί υστερεί σε μεγάλο βαθμό, κρίνεται απαραίτητη η αξιολόγηση από Λογοθεραπευτή.

 

Ακρόαση- Ακουστική  Επεξεργασία- Μνήμη –Αντιληπτικός Λόγος

Ο  μαθητής:

Ναι

Όχι

Μερικές φορές

  • ακολουθεί προφορικές οδηγίες σε:
  • ατομικό επίπεδο
  • ομαδικό επίπεδο
  • ακολουθεί το πρόγραμμα της τάξης
  • χρειάζεται διευκρινήσεις ή επανάληψη των οδηγιών
  • χρησιμοποιεί κατάλληλες δεξιότητες ακρόασης και προσοχής
  • κατανοεί πληροφορίες που παρέχονται προφορικά στην τάξη
  • απαντά κατάλληλα στις διάφορες ερωτήσεις
  • διασπάται εύκολα από θόρυβο &ήχους του περιβάλλοντος
  • διατηρεί τις νέες πληροφορίες
  • ανακαλεί παλιότερες πληροφορίες
  • κατανοεί προτάσεις απλής συντακτικής δομής
  • κατανοεί προτάσεις σύνθετης συντακτικής δομής
  • παθητική φωνή
  • αναφορικές προτάσεις
  • αναφορικές αντωνυμίες

 

Σημασιολογία – Έννοιες

Ο  μαθητής:

Ναι

Όχι

Μερικές φορές

  • μπορεί να προβλέψει κάποιο αποτέλεσμα
  • μπορεί να καταλήξει σε κάποιο συμπέρασμα
  • αναγνωρίζει τη διαφορετική χρήση των λέξεων ανάλογα με το περιεχόμενο
  • αναγνωρίζει τη σημασία των  συνώνυμων & αντίθετων εννοιών
  • αναγνωρίζει πολλαπλές σημασίες μιας λέξης π.χ. το βάζο, βάζω
  • αντιλαμβάνεται το μεταφορικό λόγο
  • διαφοροποιεί ομόηχες λέξεις π.χ. σύκο – σήκω
  • κατανοεί χρονικές (πριν, μετά), τοπικές (πάνω, κάτω) & ποσοτικές έννοιες (πολλά, αρκετά).

 

Εκφραστικός Λόγος

Ο  μαθητής:

Ναι

Όχι

Μερικές φορές

  • εκφράζει τις ιδέες του αποτελεσματικά
  • χρησιμοποιεί γραμματικο-συντακτικές δομές αντίστοιχες της ηλικίας του
  • θέτει ο ίδιος ερωτήσεις του τύπου ποιος, που, πότε
  • κατά την αφήγηση ιστορίας ή την έκφραση ιδεών, ο λόγος του χαρακτηρίζεται από νοηματική αλληλουχία
  • χρησιμοποιεί κατάλληλο για την ηλικία του λεξιλόγιο
  • ο λόγος του χαρακτηρίζεται από κατάλληλη ένταση φωνής και σωστό ρυθμό ομιλίας
  • παρουσιάζει δυσκολίες άρθρωσης

 

Επικοινωνία/Πραγματολογία

Ο  μαθητής:

Ναι

Όχι

Μερικές φορές

  • συμμετέχει σε συζητήσεις
  • διατηρεί εποικοδομητικό διάλογο με ενήλικα ή συνομήλικο
  • ξεκινά, διατηρεί και κλείνει κατάλληλα τη συζήτηση
  • κάνει σχόλια, σχετικά με το θέμα συζήτησης
  • αντιλαμβάνεται το χιούμορ, τους ιδιωματισμούς & γενικότερα το μεταφορικό λόγο
  • διατηρεί καλή βλεμματική επαφή & παρακολουθεί το συνομιλητή του
  • ζητάει διευκρινήσεις όταν δεν έχει κατανοήσει
  • ελέγχει τι έχει κατανοήσει ο συνομιλητής του & αναδιατυπώνει τη φράση του όταν δεν γίνεται κατανοητός

 

Μεταγλωσσικές Δεξιότητες/ Φωνολογική Επίγνωση

Ο  μαθητής:

Ναι

Όχι

Μερικές φορές

  • συμμετέχει σε συζητήσεις
  • αντιλαμβάνεται την ομοιοκαταληξία
  • παράγει προφορικά λέξεις με ομοιοκαταληξία
  • εντοπίζει αρχικούς συμφωνικούς ήχους σε λέξεις, προφορικά
  • εντοπίζει τελικούς συμφωνικούς ήχους σε λέξεις, προφορικά
  • εντοπίζει μεσαίους ήχους σε λέξεις, προφορικά
  • κάνει σύνθεση φωνημάτων για τη δημιουργία λέξεων, προφορικά
  • κάνει ανάλυση λέξεων στα φωνήματά τους, προφορικά
  • μπορεί γενικότερα να διαχειριστεί τα φωνήματα μέσα στις λέξεις (αφαίρεση, προσθήκη, αντικατάσταση φωνημάτων), προφορικά
elGreek